Skip to main content

Regie op Gegevens Hackathon

Op 12 en 13 oktober wordt er een hackathon georganiseerd door Regie op Gegevens en het thema is ”Regie op gegevens bij geboorte en overlijden”. Je kunt hier aan meedoen door een team van vijf mensen samen te stellen. Er is plek voor tien teams dus wees er snel bij!

Regie op gegevens bij geboorte en overlijden

Er zijn verschillende grote levensgebeurtenissen, maar twee van de grootsten zijn toch wel geboren worden en doodgaan. Een van de eerste zaken waar zo’n nieuw mensenleven mee begint is een ‘administratieve handeling’: aangifte doen van de geboorte bij de gemeente. Opeens bestaat er een nieuwe persoon en daarmee ontstaan er meteen ook nieuwe persoonsgegevens. Je moet veel zaken gaan regelen, er volgen bezoekjes aan het consultatiebureau en misschien wil je gebruik gaan maken van kinderopvang. In veel gevallen zijn er gegevens van jullie als ouders nodig en van het kindje. Op welke manieren zou je in dit geval privacy beter kunnen beheren of digitaal zaken betrouwbaar, veilig en handiger kunnen regelen? Dat is een van de vragen van deze hackathon.

De andere levensgebeurtenis is het overlijden van een partner, ouder of kind. Naast dat zo’n situatie heel verdrietig is, komt er ook veel regelwerk bij kijken. Er moeten organisaties geïnformeerd worden over het overlijden, toeslagen of uitkeringen aangepast, en diensten of abonnementen worden opgezegd. Hierbij kan het als complicerende factor ook nog eens voorkomen dat je moet optreden namens de overledene, waarbij het handig zou zijn als je gemachtigd bent. Maar hoe regel je dat nou goed? ​

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen
Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen