Skip to main content

Verhogen continuïteit dienstverlening

Bij gemeenten is op dit moment veel gaande op het gebied van nieuwe ontwikkelingen. Met nieuwe ontwikkelingen dient ook weer gelet te worden op de beveiliging. Volgens Sander Hofman groeit daarbij de behoefte om ook de continuïteit van deze dienstverlening te borgen – gemeenten moeten ”cyberresilient” worden.

Gemeenten en hun inwoners worden steeds afhankelijker van digitale technologie. Dat brengt nieuwe risico’s met zich mee waarop gemeenten moeten anticiperen. Burgers verwachten dat digitale overheidsdiensten betrouwbaar zijn, dat de overheid zorgvuldig omgaat met hun privacygevoelige gegevens en dat er maatregelen tegen cybercriminaliteit van kracht zijn. Kortom, gemeenten moeten hun digitale zaken op orde hebben. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Cybersecurity is veelal gericht op bescherming tegen cyberdreigingen. Bewustwordingstrainingen helpen bijvoorbeeld bij het herkennen van phishing-aanvallen. Antimalware-oplossingen maken malware onschadelijk voor die het netwerk bereikt. En organisaties passen tweefactorauthenticatie toe om te voorkomen dat aanvallers toegang krijgen tot belangrijke informatie. Allemaal logische maatregelen, maar met één groot manco: ze houden nauwelijks rekening met het herstel na een incident om zo downtime te beperken.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen