Skip to main content

Betrekken medewerkers in cybersecurity

Je organisatie veilig houden kan niet alleen door het treffen van maatregelen. Maak je medewerkers een integraal onderdeel van de cybersecurity keten. Zij zijn immers een belangrijke schakel om maatregelen uit te voeren, beleid na te leven en verbeteringen door te voeren. In deze blog gaat men in op de rol van de medewerker.

Het is belangrijk dat organisaties niet arrogant worden en denken dat ze – enkel omdat ze beschikken over de nieuwste mogelijkheden op gebied van cybersecurity – immuun zijn voor aanvallen. Is dit wel het geval, dan is de investering in beveiligingstechnologie weggegooid geld.

Bedrijven waarbij cybersecurity niet ingebakken zit in de bedrijfscultuur, zijn kwetsbaar voor risico’s die de technologie niet noodzakelijkerwijs kan detecteren en stoppen. Dit is zeker het geval gezien het steeds mobielere personeelsbestand dat gebruik maakt van externe wifi om toegang te krijgen tot interne documenten, werkend vanuit huis en gebruikmakend van hun eigen apparaten en cloud-services.

Een recent artikel op Forbes.com schetst wat bedrijven in gedachten moeten houden wanneer ze proberen cybersecurity effectief te implementeren in hun organisatie. Dit omvat het focussen op mensen en het creëren van een basisniveau van kennis.

Er zijn dreigingen die effectief onschadelijk gemaakt kunnen worden wanneer beveiliging wordt ingebed in de manier waarop medewerkers hun werk doen. De slagingskans van phishing- en social-aanvallen wordt significant verminderd als medewerkers de gevolgen inzien van het reageren op dubieuze e-mails of het downloaden van onbetrouwbare bijlagen.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen
Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen
AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen
Verder lezen