Skip to main content

Rijbewijzen en het eGem diginetwerk

De gemeenten Ooststellingwerf, Weststellingwerf en Opsterland (OWO) werken middels een samenwerkingsverband op het gebied van IT samen. Het samenwerkingsverband is middels eGem aangesloten op Diginetwerk waarmee gemeente Ooststellingwerf onlangs de eerste gemeente van Nederland is geworden die het proces rijbewijzen over Diginetwerk transporteert. 

Via eGem is gemeente Weststellingwerf, Opsterland en Ooststellingwerf aangesloten op Diginetwerk, redundant en via verschillende providers. “Dienstverlening die het altijd moet doen. Het heet niet voor niets vitale infrastructuur”, aldus informatie adviseur Sjaak Stuiver.

In het verleden had de VNG en de BNG hiervoor Gemnet opgericht, echter hierbij ontbrak de keuzevrijheid in netwerk infrastructuur en diensten. Op verzoek van een groot aantal gemeenten is na een geruime periode van planning en testen de RDW met het uitgifteproces van Rijbewijzen ook over op de overheidsstandaard Diginetwerk. “Inmiddels zijn vrijwel alle overheidsprocessen beschikbaar op Diginetwerk”, vertelt Paul Bloemers, directeur strategie en productontwikkeling van eGem. “Met de aansluiting van RDW is Diginetwerk een belangrijke standaard voor de overheid om berichtenverkeer vertrouwelijk te transporteren.”

Netwerkbeheerder Martin Vlasma, heeft als eerste zijn eigen rijbewijs verlengd. “Leuk om je eigen ondersteunende proces in de praktijk te zien werken. De aansluitingen via eGem Diginetwerk, werken sneller en hebben een betere performance. De continuïteit vinden wij erg belangrijk, dit biedt eGem. Het rijbewijs proces is natuurlijk van groot belang, deze functionaliteit moet altijd beschikbaar zijn. Hiervoor zijn we met eGem Diginetwerk maximaal verzekerd”, aldus de enthousiaste Vlasma.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen
Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen