Skip to main content

Highlights Taskforce Samen Organiseren

De highlights van de vergadering van de Taskforce Samen Organiseren van 7 december 2018 zijn voor je gepubliceerd, zodat je op de hoogte bent van o.a. het samenwerken aan een gezamenlijk standpunt van gemeenten t.b.v. Digitale Identiteit.

In dit bericht leest u de Highlights uit de vergadering op 7 december 2018 van de Taskforce Samen Organiseren, met onder andere: de consultatie over de gezamenlijke informatiearchitectuur Common Ground, wijzigingen vanaf 2020 met het aanleveren van publiekrechtelijke beperkingen aan het kadaster en de standaard Verwerkersovereenkomst voor persoonsgegevens.

Consultatie in januari 2019 over concept uitgangspunten voor gezamenlijke informatie architectuur Common Ground (CG)

Samen met gemeenten en leveranciers heeft de kerngroep CG een beschrijving gemaakt van de concept uitgangspunten voor een gezamenlijke informatie architectuur voor toekomstbestendige dienstverlening van gemeenten aan inwoners en ondernemers. In januari 2019 worden deze uitgangspunten inclusief governance en werkwijze ter consultatie voorgelegd aan het CIO beraad, IMG, en VIAG. De bedoeling is dat het CvD in februari de uitgangspunten kan vaststellen zodat het kan worden behandeld in de ALV van juni 2019. CG is een belangrijke pijler onder de beweging van samen organiseren.

Meer informatie over CG staat op:

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen