Skip to main content

ICTU Café Regie op gegevens

Op 12 februari a.s. organiseert ICTU weer een café, ditmaal met het thema Regie op gegevens oftewel het zelf online regelen van zaken op een veilige en betrouwbare manier. Tijdens het café gaat men in op de diverse kansen en uitdagingen middels o.a. een paneldiscussie.

Zaken digitaal zelf regelen. Hoe zorgen we dat dit veilig en betrouwbaar kan? Hoe zorgen we ervoor dat organisaties én gebruikers vertrouwen hebben?

Stel je de volgende situaties voor:
•    Na het overlijden van een dierbare kunnen de nabestaanden digitaal een gevalideerde ‘verklaring van overlijden’ delen met bijvoorbeeld een verzekeraar.
•    In plaats van zelf op allerlei manieren twintig bewijsstukken moeten verzamelen om een hypotheek aan te vragen, verleen je de bank toestemming om jouw gegevens te raadplegen bij de verschillende bronnen.
•    Wanneer je een sociale huurwoning wilt huren, kun je digitaal delen in welke gemeente je staat ingeschreven en hoe hoog je inkomen is. En je kunt ook meteen huurtoeslag aanvragen voor je nieuwe woning.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen
Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen
AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen
Verder lezen