Skip to main content

Privacy Officer Súdwest-Fryslân

De Gemeente Súdwest-Fryslân wil voor 12 maanden graag een Privacy Officer aanstellen die voor 32 uur per week kan ondersteunen bij het borgen van de persoonsgegevens binnen de gemeente. Pas jij binnen het profiel? Solliciteer dan snel. (kan tot en met 12 februari).

Wij zijn op zoek naar een Privacy Officer die de organisatie voor 32 uur per week kan ondersteunen bij het borgen van de persoonsgegevens binnen de gemeente. Deze functie is vooralsnog voor een periode van 12 maanden.

Team Juridische en Veiligheidszaken en team Informatievoorziening

Wij willen de komende jaren de aandacht voor gegevensbescherming en privacy intensiveren. De nieuwe Europese regelgeving stelt steeds hogere eisen aan de bescherming van persoonsgegevens. Daarnaast vinden we het als organisatie belangrijk om zorgvuldig om te gaan met de privacy van onze inwoners, cliënten en medewerkers.

Als Privacy Officer heb je een adviserende taak en neem je een onafhankelijke positie in. Je bent in staat om met alle disciplines en op alle niveaus op overtuigende wijze te communiceren om privacy- en gegevens-bescherming op de agenda te krijgen. De functie is gepositioneerd binnen het team Juridische en Veiligheidszaken en je werkt nauw samen met het team Informatievoorziening.

Als Privacy Officer ben je de privacybeheerder en borg je de bescherming van persoonsgegevens binnen de gemeente. Je adviseert hierover aan bestuur, management en collega’s. Je bevordert de toepassing van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Je werkt binnen het cluster juridische zaken van het Team Juridische en Veiligheidszaken en werkt nauw samen met de Functionaris gegevensbescherming (team Informatievoorziening). De kerntaak van het team is het adviseren en ondersteunen van het bestuur en de organisatie bij juridische zaken, veiligheidszaken, inkoop, contractbeheer en verzekeringen. Het cluster juridische zaken is één van de clusters binnen het team.

Taken

  •  Je bent het aanspreekpunt voor vragen op het gebied van privacy binnen de organisatie;
  • Je geeft advies en uitleg over de AVG en aanverwante wet- en regelgeving;
  • Je bent verantwoordelijk voor het (verder) opstellen en uitwerken van het register van verwerkingen;
  • Je bent verantwoordelijk voor het opstellen en actualiseren van het privacybeleid;
  • Je zorgt dat de gemeente, waar nodig, verwerkersovereenkomsten afsluit en bent verantwoordelijk voor de afhandeling hiervan;
  • Je voert Privacy Impact Assessments (PIA’s) uit;
  • Je behandelt AVG-verzoeken;
  • Je signaleert, analyseert en adviseert (gevraagd en ongevraagd) over risico’s, ontwikkelingen op het gebied van privacy;
  • Je vergroot het bewustzijn van de medewerkers door het geven van voorlichting en training;
  • Je werkt nauw samen met de CISO (Chief Information Security Officer), de FG (Functionaris Gegevensbescherming), de collega’s van het juridisch cluster en andere collega’s die zich bezig houden met privacy.

Profiel

  • Je hebt minimaal een HBO werk- en denkniveau en een juridische achtergrond;
  • Kennis en ervaring op het gebied van de AVG en aanverwante wet- en regelgeving;
  • Kennis en ervaring op het gebied van informatiebeveiliging of interesse daarin is een pré;
  • Je bent een krachtige sparringpartner voor het management, collega’s en bestuur;
  • Je voelt je thuis in een politiek-bestuurlijke omgeving;
  • Ingewikkelde (juridische) onderwerpen weet je begrijpelijk te verwoorden;
  • Je bent enthousiast en ambitieus en je voelt je sterk betrokken bij het thema privacy, je bent vindingrijk en op zoek naar passende oplossingen;
  • Je bent in staat helder en overtuigend te communiceren op verschillende niveaus;
  • Je werkt graag samen, bent aanspreekbaar en durft anderen ook aan te spreken.
Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen
Verder lezen
Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG
Verder lezen
Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval
Verder lezen
2030: Een cyberveiligheid roadmap voor een veranderende wereld
Verder lezen
Vriendelijker ontvangst en meer privacy op vernieuwd Werkplein in raadhuis Amstelveen
Verder lezen
Onduidelijke privacy instellingen Apple verwarren zelfs academici
Verder lezen
EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen
Hoe zit het bij Chinese auto s met privacy, spionage en garantie?
Verder lezen