Skip to main content

Je gemeente & camera’s

Op de website van de gemeente Utrecht vind je informatie over de camera’s binnen de gemeente en waar Utrecht deze voor inzet. Heeft jouw gemeente dergelijke informatie al gepubliceerd op haar website?

De gemeente weet dat camera’s de privacy van inwoners kan schenden. Daarom maken we een goede afweging tussen het doel van de camera en de privacy van het publiek. Zonder die afweging gebruiken we de camera niet. Wij nemen bijvoorbeeld de volgende maatregelen:

  • De scherpte van de beelden stemmen wij af op het doel van de camera: bij verkeerstellingen willen we alleen weten hoeveel auto’s ergens rijden. We gebruiken daarom onscherp beeld zodat personen en kentekens niet herkenbaar zijn. Of we gebruiken technologie om deze gegevens weg te halen.
  • De gemeenteraad heeft afgesproken hoeveel camera’s er mogen zijn voor de openbare orde en veiligheid. We mogen geen nieuwe camera’s plaatsen zonder toestemming van de gemeenteraad.
  • Camerabeelden worden niet langer bewaard dan nodig is. Na korte tijd vernietigen we de beelden. Alleen beelden waarop incidenten te zien zijn, bewaren we langer.
  • De Functionaris voor de Gegevensbescherming controleert hoe de camera’s gebruikt worden. We gebruiken geen camera’s als hij daar geen toestemming voor geeft.

Het gebruik van camera’s door de gemeente hebben we verder uitgewerkt in het Beleid cameratoezicht.

Camera’s van ondernemers

Ook ondernemers in de stad gebruiken camera’s, bijvoorbeeld om hun personeel of eigendommen te beschermen. Deze camera’s mogen geen openbare ruimte filmen (openbare ruimte is bijvoorbeeld: de straat, de stoep, het fietspad, pleinen). Filmt een camera toch de openbare ruimte? Dan moet de ondernemer de camera melden bij de gemeente. De gemeente is namelijk eigenaar van de openbare ruimte. Deze meldplicht is opgenomen in artikel 8 van de Privacyverordening.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Onduidelijke privacy instellingen Apple verwarren zelfs academici
Verder lezen
EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen
Hoe zit het bij Chinese auto s met privacy, spionage en garantie?
Verder lezen
ENSIA onmisbaar bij informatieveiligheid gemeenten
Verder lezen
Overheden mogen cyberdreigingen delen met bedrijven
Verder lezen
Antivirusbedrijf Avast gedagvaardigd wegens verkoop gebruikersdata van Nederlanders
Verder lezen
Wijkagent bespiedt stel met dure Volkswagen Tiguan: Waar doen ze het van?
Verder lezen
Gartner voorspelt de toekomst van de cybersecurity
Verder lezen