Skip to main content

Toename phishingaanvallen

Schade door phishingfraude is verviervoudigd, ondanks diverse campagnes. Criminelen zouden al zo’n 4 miljoen euro hebben buitgemaakt bij internetbankieren, maar waar komt de toename vandaan en hoe herken je een phishingpoging?

1. Waardoor is phishing toegenomen?

Fraudeurs gaan steeds geraffineerder te werk. Volgens Betaalvereniging Nederland wordt de kwaliteit van valse e-mails en websites beter. Vluchtig opgestelde teksten in slecht Nederlands maken plaats voor keurig ogende documenten met minder taalfouten en betere vormgeving en opmaak. Daarnaast kunnen criminelen tegenwoordig eenvoudig software kopen waarmee ze zonder diepgaande programmeerkennis snel een valse website of e-mail kunnen maken. Zo kunnen aanvallen makkelijker, vaker en grootschaliger worden uitgevoerd.

2. Gebeurt phishing alleen via e-mail?

Criminelen benaderen slachtoffers vaker via nieuwe media, zoals Facebook en WhatsApp. WhatsApp-fraude is een vorm van ‘spearphishing’, Engels voor speervissen. Met speervissen wil een oplichter niet met een ‘visnet’ zo veel mogelijk slachtoffers maken, maar richt hij zich specifiek op een individu. Dat gaat zo: de oplichter stuurt een appje naar het slachtoffer en doet zich voor als familielid of vriend, door een profielfoto te kopiëren van bijvoorbeeld Facebook. De oplichter vindt het telefoonnummer van zijn doelwit op sites zoals Marktplaats. Daar vindt hij ook namen van familieleden en gesprekken die hij kan gebruiken om zich in zijn rol in te leven. De ‘bekende’ zegt in dringende geldnood te zitten en vraagt het slachtoffer om geld over te maken.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen
AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen
Verder lezen
Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG
Verder lezen
Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval
Verder lezen
2030: Een cyberveiligheid roadmap voor een veranderende wereld
Verder lezen
Vriendelijker ontvangst en meer privacy op vernieuwd Werkplein in raadhuis Amstelveen
Verder lezen
Onduidelijke privacy instellingen Apple verwarren zelfs academici
Verder lezen
EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen