Skip to main content

Informatieveiligheid in gemeentelijk DNA

Informatiebeveiliging hoog op de agenda krijgen is nog niet altijd vanzelfsprekend. Hier lees je hoe de gemeente IJsselstein het bewustzijn ook op het hoogste niveau wil verhogen.

Omdat informatievoorziening voor gemeenten cruciaal is, hoort de beveiliging daarvan hoog op de agenda te staan van het gemeentelijk bestuur en de gemeenteraad. Vanzelfsprekend? Blijkbaar niet. In IJsselstein verleiden een bestuurder en een raadslid hun collega’s tot meer i-bewustzijn.

Kees Duijvelaar is raadslid voor de VVD in IJsselstein en was tot zijn pensioen in 2017 senior beleidsadviseur informatiesamenleving bij de VNG. Mark Foekema is naast wethouder namens de lokale partij LDIJ ook manager bij IT-bedrijf Atos. “Maar ik wil niet beweren dat de aandacht die IJsselstein heeft voor informatieveiligheid alleen komt door ons tweeën, dat zou te veel eer zijn. Het onderwerp leeft in onze gemeente ook omdat we een goede security officer hebben, Koos Lefeber, die voor meerdere gemeenten werkt. Hij is een belangrijke drijvende kracht”, zegt Foekema.

IJsselstein heeft, net als alle andere gemeenten, het eerste jaar volgens de verantwoordingsmethodiek ENSIA erop zitten: in 2018 legden ze verantwoording af over de stand van de informatieveiligheid in de gemeente in 2017. Dit jaar wordt verantwoording afgelegd over 2018. Samen met Montfoort; ook nu per 1 januari 2019 de in 2014 gestarte ambtelijke fusie met Montfoort werd ontbonden. Het ambtelijk samenwerken leverde de gemeenten in verhouding tot wat het kostte te weinig op. Maar de verantwoording voor ENSIA doen ze nog wel samen. Foekema: “Op het gebied van IT blijven we voorlopig samenwerken. Misschien wel met meer gemeenten, zodat we investeringen en expertise kunnen delen.”

Verder lezen bij de bron

IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen