Skip to main content

Informatieveiligheid in gemeentelijk DNA

Informatiebeveiliging hoog op de agenda krijgen is nog niet altijd vanzelfsprekend. Hier lees je hoe de gemeente IJsselstein het bewustzijn ook op het hoogste niveau wil verhogen.

Omdat informatievoorziening voor gemeenten cruciaal is, hoort de beveiliging daarvan hoog op de agenda te staan van het gemeentelijk bestuur en de gemeenteraad. Vanzelfsprekend? Blijkbaar niet. In IJsselstein verleiden een bestuurder en een raadslid hun collega’s tot meer i-bewustzijn.

Kees Duijvelaar is raadslid voor de VVD in IJsselstein en was tot zijn pensioen in 2017 senior beleidsadviseur informatiesamenleving bij de VNG. Mark Foekema is naast wethouder namens de lokale partij LDIJ ook manager bij IT-bedrijf Atos. “Maar ik wil niet beweren dat de aandacht die IJsselstein heeft voor informatieveiligheid alleen komt door ons tweeën, dat zou te veel eer zijn. Het onderwerp leeft in onze gemeente ook omdat we een goede security officer hebben, Koos Lefeber, die voor meerdere gemeenten werkt. Hij is een belangrijke drijvende kracht”, zegt Foekema.

IJsselstein heeft, net als alle andere gemeenten, het eerste jaar volgens de verantwoordingsmethodiek ENSIA erop zitten: in 2018 legden ze verantwoording af over de stand van de informatieveiligheid in de gemeente in 2017. Dit jaar wordt verantwoording afgelegd over 2018. Samen met Montfoort; ook nu per 1 januari 2019 de in 2014 gestarte ambtelijke fusie met Montfoort werd ontbonden. Het ambtelijk samenwerken leverde de gemeenten in verhouding tot wat het kostte te weinig op. Maar de verantwoording voor ENSIA doen ze nog wel samen. Foekema: “Op het gebied van IT blijven we voorlopig samenwerken. Misschien wel met meer gemeenten, zodat we investeringen en expertise kunnen delen.”

Verder lezen bij de bron

IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen
AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen
Verder lezen
Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG
Verder lezen
Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval
Verder lezen
2030: Een cyberveiligheid roadmap voor een veranderende wereld
Verder lezen
Vriendelijker ontvangst en meer privacy op vernieuwd Werkplein in raadhuis Amstelveen
Verder lezen
Onduidelijke privacy instellingen Apple verwarren zelfs academici
Verder lezen
EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen