Skip to main content

Tips voor veilig e-mailen

Bij 2/3 van de datalekken uit 2018 ging het om persoonsgegevens die aan de verkeerde persoon werden gestuurd. Met deze tips krijg je handvatten om veiliger te e-mailen, waarmee je datalekken voorkomt.

Ken je dat? Dat je op verzend e-mail klikt en ziet dat je de verkeerde ontvanger hebt ingevuld? Of dat je de verkeerde bestanden hebt bijgevoegd? Hopelijk ging het in dat soort gevallen om onschuldige e-mails en bleef de schade beperkt. Maar wat als dat gebeurt bij gevoelige gegevens? Dat je bijvoorbeeld hypotheekgegevens naar de verkeerde klant stuurt? Of dat een jaarrekening zo op straat belandt? 

Dat de voorbeelden hierboven niet uit de lucht gegrepen zijn, werd in de zomer van 2018 nog maar eens goed duidelijk. Een medewerker van het UWV maakte toen per ongeluk namen, burgerservicenummers en andere persoonlijke informatie van 2.400 uitkeringsgerechtigden per e-mail openbaar. Of neem het recentere onderzoek van de Cyberonderzoeksraad, die duizenden e-mails wist te bemachtigen, die door een typefout aan het verkeerde adres werden gestuurd.

Topje van de ijsberg

Volgens cijfers van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) zijn de gevallen van het UWV en de Cyberonderzoeksraad nog maar het topje van de ijsberg. Van de datalekken die in 2018 werden gemeld, ging het in twee derde van de gevallen (63 procent) om persoonsgegevens die aan de verkeerde persoon werden gestuurd. Met een aandeel van 26 procent van de datalekken in het vorige kalenderjaar staat de financiële sector bovendien op de tweede plek van branches waar datalekken werden gemeld. 

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen
AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen
Verder lezen
Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG
Verder lezen
Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval
Verder lezen
2030: Een cyberveiligheid roadmap voor een veranderende wereld
Verder lezen
Vriendelijker ontvangst en meer privacy op vernieuwd Werkplein in raadhuis Amstelveen
Verder lezen
Onduidelijke privacy instellingen Apple verwarren zelfs academici
Verder lezen
EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen