Skip to main content

Gemeente Montfoort zoekt Informatiemanager

De gemeente Montfoort zoekt een informatiemanager die ook de rol van CISO en ENSIA-coördinator op zich kan nemen. Ben jij een echte adviseur met relevante werkervaring? Kijk dan eens naar deze vacature.

Gemeente Montfoort is een meer dan fraaie gemeente in het Groene Hart van ons land. In totaal telt de gemeente zo’n 14.000 inwoners, voornamelijk woonachtig in de stad Montfoort en het dorp Linschoten.

Gemeente Montfoort is ‘gewoon bijzonder en bijzonder gewoon’. We redeneren vanuit dienstverlening aan inwoners, zetten in op samenwerking en zorgen dat uitvoering van werkzaamheden door derden goed gebeurt. De tijd dat ‘werken bij een gemeente’ synoniem stond voor ‘suf en saai’ is voorgoed voorbij. De medewerkers zijn mannen en vrouwen met een visie. In onze organisatie ligt de verantwoordelijkheid bij de medewerkers en werken we op basis van drie kernwaarden: deskundig, betrokken en loyaal. Het managementteam bestaat uit drie afdelingsmanagers en de gemeentesecretaris/ algemeen directeur.

De afdeling Dienstverlening staat in direct contact met de individuele inwoner (bijvoorbeeld voor individuele vragen, beschikkingen en vergunningen). Deze afdeling levert voornamelijk gestandaardiseerde producten en diensten vanuit een dienstverlenende houding.

De afdeling Beleid, Advies en Uitvoering is het onderdeel van de organisatie dat beleid, advies en uitvoering verzorgt voor de onderwerpen die het algemeen belang raken; onderwerpen van belang voor alle inwoners.

De afdeling Services, Ondersteuning en Staf (SOS) is het onderdeel van de organisatie dat de interne dienstverlening verzorgt. Deze afdeling ondersteunt het college om te kunnen besturen en de eigen mensen om goed te kunnen werken. Ondersteuning en Staf verzorgt ook de concern- en control taken van de organisatie.

Wij zijn op zoek naar een informatiemanager

De informatiemanager maakt deel uit van de afdeling Services, Ondersteuning en Staf. Deze afdeling bestaat naast processen en gegeven uit financiën, vastgoed, juridische zaken, communicatie, facilitaire zaken en HR.

Werkzaamheden, taken en rol

  • Je bent verantwoordelijk voor de (door)ontwikkeling van het informatiebeleid, de informatieveiligheid en de informatiebeheerstrategie voor de gemeente.
  • Je bent verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de informatie-architectuur.
  • Je bent verantwoordelijk voor het contractmanagement met externe partijen met betrekking tot ICT.
  • Je adviseert het MT en de afdelingen over het informatiebeleid, de informatieveiligheid en informatiebeheervraagstukken (richting, inrichting en verrichting).
  • Je vervult de rol van CISO, bent ENSIA-coördinator en neemt deel aan het regionale CISO-overleg Lekstroom. In het kader van de AVG ben je lid van de interne driehoek tussen de CISO, Functionaris Gegevensbescherming en de Privacy Officer.
  • Je draagt zorg voor de Informatieveiligheid verantwoording (ENSIA) aan het college en de gemeenteraad.
  • Je bewaakt de uitvoering van de I&A-projecten/activiteitenkalender en vervult de rol van projectleider I&A.

Wie zoeken we

Iemand die flexibel, klantvriendelijk, proactief en oplossingsgericht is. Je bent een echte adviseur, die denkt in oplossingen en ’out of te box’ kan denken. Je durft buiten de gebaande paden te treden. Je bent de gesprekspartner voor het MT en het college en je beschikt over een coachende stijl van lei-dinggeven aan team- en projectleden. Nieuwe externe informatie en beveiligingsontwikkelingen weet je je snel eigen te maken en met je analytisch denkvermogen weet je bijzaken efficiënt van hoofdzaken te onderscheiden. Je bent goed in staat zelfstandig te werken en beschikt over de nodige bestuurlijke sensitiviteit om effectief te kunnen opereren binnen een ambtelijke organisatie. Je geeft gevraagd en ongevraagd advies, implemen-teert eventuele uitkomsten hiervan en rapporteert over de voortgang. Je signaleert proactief risico ́s,verbeter- en/of knelpunten en rapporteert deze. Daarnaast is het van belang dat je een echte teamspeler bent en je hand er niet voor omdraait als je een collega moet vervangen of er ad-hoc iets geregeld moet worden. Je bent stressbestendig en vindt het leuk om uitvoering te geven aan een breed palet aan taken.

Je hebt:

  • Een afgeronde informatieopleiding op minimaal HBO-niveau;
  • Aantoonbare werkervaring op strategisch niveau binnen de (gemeentelijke) overheid;
  • Affiniteit met informatieveiligheid (CISO en ENSIA) en informatiebeheer;
  • Aantoonbare ervaring met projectmanagement.

Wat bieden we

  • Een nieuwe en dynamische organisatie
  • Een uitdagende afwisselende baan op basis van vertrouwen en verantwoordelijkheid
  • Nauw contact met alle collega’s in de organisatie, je ziet direct wat je werk bijdraagt
  • Goede arbeidsvoorwaarden en ontwikkelmogelijkheden
  • Een fijne werksfeer

Arbeidsvoorwaarden

Dit is een functie voor 32-36 uur per week. De functie is nog onderhevig aan functiewaardering; indicatieve schaal 10/11.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen
Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen
AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen
Verder lezen
Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG
Verder lezen