Skip to main content

Wat zijn succesvolle manieren om security awareness te stimuleren?

Het kennisnetwerk ‘Security Awareness NL’ heeft een thema-avond gehouden over securitybewustzijn. Wat werkt wel en wat werkt niet?

Security awareness wordt wel eens als Haarlemmer Olie beschouwd om organisaties veilig te krijgen. Als iedereen zich bewust is van de risico’s en daar naar handelt, kan er weinig misgaan. Helaas is de realiteit weerbarstig. Er zijn nogal wat factoren met een negatieve invloed op gedrag, zo bleek tijdens een thema-avond over dit onderwerp, waarbij gekeken werd naar mogelijkheden om security awareness te verbeteren.

Het kennisnetwerk ‘Security Awareness NL’ is de afgelopen jaren fors gegroeid, wat het tot een uitdaging maakt om de activiteiten gratis te houden voor de doelgroep. Afgelopen maand lukte dat dankzij de gastvrijheid van Booking.com, het bekende online-bedrijf voor het boeken van reizen, dat haar locatie aan het Amsterdamse Rembrandtplein beschikbaar stelde. Eva Vanova en Eliza Levitton, beide ‘program lead security awareness’ bij Booking.com, vertelden hoe securitybewustzijn binnen hun ruim 17.000 medewerkers en razendsnel groeiende organisatie wordt gestimuleerd. “Je vraagt bijvoorbeeld aan een collega: wat heb je allemaal voor ons gedaan de afgelopen tijd en hoe zou je het vinden als dat allemaal verloren ging?”

Succes op basis van vertrouwen

Security wordt volgens Levitton vaak als ‘barrier’ beschouwd en niet als ‘enabler’. “Dus begonnen met het veranderen van deze perceptie bij de medewerkers. Daarbij houden we er rekening mee dat deze erg druk zijn met hun taak en niet drie dagen naar cursus willen om iets te leren over veiligheid. In plaats daarvan hebben we korte video’s en games gemaakt die de medewerkers leuk vinden.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Onduidelijke privacy instellingen Apple verwarren zelfs academici
Verder lezen
EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen
Hoe zit het bij Chinese auto s met privacy, spionage en garantie?
Verder lezen
ENSIA onmisbaar bij informatieveiligheid gemeenten
Verder lezen
Overheden mogen cyberdreigingen delen met bedrijven
Verder lezen
Antivirusbedrijf Avast gedagvaardigd wegens verkoop gebruikersdata van Nederlanders
Verder lezen
Wijkagent bespiedt stel met dure Volkswagen Tiguan: Waar doen ze het van?
Verder lezen
Gartner voorspelt de toekomst van de cybersecurity
Verder lezen