Skip to main content

Informatieplan geeft gemeente Etten-Leur richting en stelt kaders

Om klaar te zijn voor de (digitale) toekomst, heeft de Brabantse gemeente Etten-Leur een nieuwe visie op informatievoorziening opgesteld. Eentje waarbij van buiten naar binnen is gedacht en waarin inwoners en ondernemers écht centraal staan. “Organisaties hebben vaak de mond vol van buiten naar binnen denken, maar brengen het vaak niet in de praktijk. Wij wel.”

Het Digitaal Stelsel Omgevingwet (DSO), Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO), Wet open overheid (Woo), Wet digitale overheid, Eenduidige Normatiek Single Information Audit (ENSIA), Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), de eIDAS-verordening: het is best veel wat er de laatste jaren op gemeenten is afgekomen. Voeg daarbij nog gemeentelijke initiatieven als samen organiseren/Common Ground en nieuwe technologische ontwikkelingen als blockchain, kunstmatige intelligentie, Internet of Things, smart cities en robotisering/drones en de vraag is gerechtvaardigd of het voor een gemeente van iets meer dan 44.000 inwoners nog wel te behappen en beheersbaar is. Wat betreft Miranda de Vries, sinds 20 december 2017 burgemeester van Etten-Leur, zeker wel. “Het is vooral een kwestie van perspectief. Je kunt als gemeente van deze omvang niet aan alle trends waaraan je graag zou meedoen, vooroplopen. Maar je kunt wel zorgen dat je kennis genoeg hebt om snel aan te haken en bij de juiste mensen aan te haken.”

Om voldoende kennis op te doen en snel aan te haken bij mensen en ontwikkelingen, heeft de gemeente Etten-Leur een I-Visie opgesteld. “Het oude informatiebeleidsplan liep af en het toeval wilde dat er net een nieuwe organisatievisie was geschreven waarin inwoners en ondernemers centraal stonden”, aldus Marcel Korving, teamleider Informatievoorziening. “Als ondersteunende dienst hebben wij dezelfde klant als het primaire proces en niet alleen de interne medewerkers. Maar wat wíl die klant als we het hebben over informatisering? Om daar achter te komen was het zaak om met name de partners te betrekken. Waar hebben zij behoefte aan? Wat zien zij als lange termijn? Het heeft erin geresulteerd dat circa honderd mensen uit ons netwerk in een Scrumsessie hebben meegedacht over onze I-Visie. Mensen onder meer vanuit het sociaal domein, andere gemeenten, het onderwijs, commerciële bedrijven, raadsleden en inwoners en ondernemers.”

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen