Skip to main content

ENSIA: format plan van aanpak 2019

Het format Plan van Aanpak ENSIA 2019 is gemaakt om ENSIA-coördinatoren te ondersteunen bij het organiseren van de verantwoording over informatieveiligheid. In het format is uitgegaan van de specifieke kenmerken van het invoeringsjaar 2019. Het gebruik van dit format is naar eigen inzicht toe te passen.

Dit plan van aanpak helpt u om de benodigde activiteiten te omschrijven om de ENSIA verantwoording uit te voeren. Het plan heeft tot doel om uitvoering van ENSIA in goede banen te leiden en de rollen en taken te organiseren. In dit plan komen de volgendevoor de uitvoering relevante onderwerpen aan bod: beschrijving ENSIA 2019 en resultaten, activiteiten, planning, communicatie, organisatiestructuur en begroting. In het format zijn basisteksten, suggesties en vragen opgenomen die helpen om de aanpak te formuleren die het beste past bij uw gemeente.De organisatie van de verantwoording raakt verschillende afdelingen van de gemeente en vraagt de inzet van mensen op operationeel, tactisch en strategisch niveau. Om draagvlak te creëren voor de aanpak, goedkeuring te krijgen voor inzet van mensen en eventueel middelen, raadt VNG Realisatieaan om het plan van aanpak te laten accorderen door het managementteam van uw gemeente.Toelichting op het gebruik van verschillende lettertypes:

  • Cursieve tekst betreft een toelichting op het in de paragraaf beschreven onderwerp.
  • Standaard geschreven teksten zijn teksten die u kunt overnemen in uw eigen plan van aanpak.
  • [Geel gearceerd] zijn teksten waar de eigen gemeentenaam of naam van de medewerker kan worden ingevuld.
Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Onduidelijke privacy instellingen Apple verwarren zelfs academici
Verder lezen
EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen
Hoe zit het bij Chinese auto s met privacy, spionage en garantie?
Verder lezen
ENSIA onmisbaar bij informatieveiligheid gemeenten
Verder lezen
Overheden mogen cyberdreigingen delen met bedrijven
Verder lezen
Antivirusbedrijf Avast gedagvaardigd wegens verkoop gebruikersdata van Nederlanders
Verder lezen
Wijkagent bespiedt stel met dure Volkswagen Tiguan: Waar doen ze het van?
Verder lezen
Gartner voorspelt de toekomst van de cybersecurity
Verder lezen